Najít nejlevnější povinné ručení je někdy těžké. Chroničtí bourači prodražují cenu povinného ručení i ostatním řidičům.

Zhruba pět až sedm procent řidičů na českých silnicích tvoří chroničtí bourači, tedy nenapravitelní řidiči, kteří stále znovu a znovu způsobují dopravní nehody. Ačkoli tito řidiči tvoří mezi ostatními výraznou menšinu, pojišťovnám odčerpávají nejvíce peněz. Tyto ztráty pojišťoven se logicky musí promítnout i do cen povinného ručení, paradoxně i řidičů, kteří jezdí bez nehod. Kdo zaplatí poškozenému z dopravní nehody škodu? Pojišťovna? Ano, ale z prostředků vybraných na pojistném od všech řidičů. Nebýt těchto chronických bouračů, mohli by mít tedy řidiči, kteří jezdí dlouhodobě bez nehod, mnohem levnější povinné ručení. Je to velká nespravedlnost, když slušní řidiči doplácí na tyto notoriky. Copak neexistuje způsob, jak si na takové notorické bourače došlápnout?!

Samozřejmě, že existuje. A řešení je velmi jednoduché. V podstatě sami pojišťovny proklamují naoko velmi korektní politiku, a to politiku bonusů, tedy cenového zvýhodnění dobrých řidičů. Také zákon o pojišťovnictví umožňuje využívat systém bonusu, ale i malusu, tj. cenového znevýhodnění pojistníků s rizikovým profilem, tzn. právě chronických bouračů.

Praxe je však taková, že některé pojišťovací ústavy v konkurenční honbě za klienty nejenže malusy vůbec neřeší, ale nezdráhají se dokonce přidělit bonusy právě i chronickým bouračům. Funguje to tak, že pojišťovna se při uzavírání smlouvy s novým klientem spokojí s jeho čestným prohlášením, že v posledních x-letech jezdili bez nehod. Tuto skutečnost si však již neověří v centrální databázi škodních událostí. Proč asi? A tak může i chronický bourač, který zaviní tři dopravní nehody do roka, získat na základě lživého prohlášení ke svému pojištění bonus, to znamená slevu. To znamená pojištění za stejnou cenu, jakou má řidič, který jezdí třeba 10 let bez nehod.

Po letech důsledné aplikace bonusů a stejně důsledné neaplikace malusů ze strany pojišťoven to však vypadá, že se ledy hnuly a že i pojišťovnám došla s chronickými bourači trpělivost. Bude už konečně každý řidič platit podle svého individuálního nehodového účtu? Tak, aby nebourající řidiči měli skutečně nejlevnější povinné ručení?

Některé významné pojišťovací ústavy už mají jasno v tom, jakým směrem se do budoucna chtějí ubírat. Velké sumy peněz, které každoročně chroničtí bourači pojišťovnám odčerpají, je třeba někde vybrat. V dnešním konkurenčním prostředí na trhu pojišťovnictví je přitom zvýšení sazeb za pojistku řidičům, kteří jezdí víceméně bez nehod, riskantním krokem. Některé pojišťovny proto již zahájili politiku důsledného dodržování malusového systému. To znamená, že chroničtí bourači budou platit více, tzn. budou vytvářet vyšší pojistnou rezervu a zároveň bude nastolena „spravedlnost“. Bourače vyjde povinné ručení dráž, než řidiče s čistým nehodovým rejstříkem. Snad se opravdu v povinném ručení „blýská na lepší časy“.

NEJLEVNĚJŠÍ POVINNÉ RUČENÍ
Nevíte si rady? Potřebujete pomoci?
Chcete porovnání pojištění
a propočet na tělo s korunovou přesností?
Volejte analytika na tel 739 586 722